Blog

Met één telefoontje terug bij Visser & Visser

Jaco Boer (30) is sinds juni jongstleden werkzaam als controleleider bij Visser & Visser Audit in Dordrecht. Meer dan tien jaar geleden begon hij bij Visser & Visser, tot hij drie jaar geleden besloot een uitstap te maken naar een ‘Next Five’ kantoor. Jaco vertelt hoe het hem beviel om drie maanden geleden weer terug te komen bij Visser & Visser en wat het verschil is met het Next Five kantoor.

 

Verschillen

‘Visser & Visser staat op plaats 26 in de top 30 van accountantskantoren. Ten opzichte van het Next Five kantoor waar ik hiervoor werkte lijkt dit een fors verschil. In omvang was dit kantoor qua omzet en aantal medewerkers ongeveer tien keer zo groot. Toch valt dit verschil in de praktijk mee. Uiteindelijk ben je binnen de accountantspraktijk altijd werkzaam op een regionaal kantoor. Hierdoor heb je altijd te maken met twintig tot dertig directe collega’s waar je intensief mee samenwerkt. Of het achterliggende kantoor dan 200 of 2.000 medewerkers heeft, maakt wat mij betreft niet zoveel uit.

 

Krachten bundelen

In het verleden werden op iedere vestiging van Visser & Visser controleklanten bediend. Hier waren drie tot vijf collega’s per vestiging mee bezig. Rond 2013 is de keuze gemaakt om de krachten te bundelen en de auditpraktijk te centraliseren op de kantoren Dordrecht en Barneveld. Op dat moment waren daar ongeveer twintig medewerkers werkzaam. Rond deze centralisatie was de auditpraktijk nog in een pioniersfase en werden zaken als vaktechniek en IT-audit er door sommige collega’s ‘bij gedaan’.

 

Overstap

Dit is ook de belangrijkste reden dat ik rond 2015 naar een groter kantoor ben overgestapt. Het leek me leerzaam te werken binnen een gesettelde accountantsorganisatie. Het voordeel van een Next Five organisatie is de aanwezigheid van grote ondersteunende afdelingen, zoals vaktechniek, compliance en IT-audit. Waar ik destijds bij Visser & Visser wel eens het idee had dat ik het wiel moest uitvinden, werd dit bij Next Five veel meer gefaciliteerd.

De afgelopen jaren is de auditpraktijk van Visser & Visser doorgegroeid, zowel in de breedte met de toename van het aantal medewerkers en klanten, als in de diepte wat betreft kwaliteit en ondersteuning. Dit laatste zie je bijvoorbeeld terug in het feit dat er nu collega’s zijn die zich vrijwel uitsluitend bezig houden met vaktechniek, kwaliteitsreviews, IT-audit en data-analyses.

 

Terug naar Visser & Visser

Werkzaam bij een groter kantoor miste ik wel de aansluiting met de visie en strategie van het kantoor als geheel. Visie en strategie werden daar veel meer van bovenaf bepaald. Ik had ook het gevoel niet altijd gehoord te worden, omdat je bij een groot kantoor één van de velen bent. Dit bracht me ertoe om te overwegen om weer bij Visser & Visser te gaan werken.

Eén telefoontje met de praktijkleider was hiervoor genoeg. We hebben een hapje gegeten en ondertussen wederzijdse verwachtingen uitgesproken. De keuze was snel gemaakt. Uiteindelijk is de kwaliteitsgroei in combinatie met het behoud van een overzichtelijke organisatie voor mij de reden geweest om mij opnieuw aan Visser & Visser te committeren. Door mijn ‘uitstap’ is het voor mij mogelijk om weer fris naar de organisatie te kijken en opgedane kennis toe te passen in de praktijk.

 

Uitdaging

Terug bij Visser & Visser zijn me wel een paar zaken opgevallen. Door de groei van de auditpraktijk verbinden zich ook bedrijven uit het grotere MKB zich aan Visser & Visser. Dit resulteert erin dat ik in mijn huidige klantenportefeuille op een aantal uitdagende en ook regionaalbekende klanten mag rekenen. Een ander mooi aspect aan mijn werk is de aansturing van vijf assistenten in een rol als mentor. Onlangs heb ik met deze assistenten de functioneringsgesprekken gehouden als een mooie aftrap naar continue coaching van talent. Tot slot hebben we er momenteel al twee inspiratie- en brainstormsessies opzitten, waarin ik als controleleider concreet wordt uitgedaagd om mee te denken over de strategie van Visser & Visser Audit.’