Blog

Secretaressetraining klantbeleving: meer dan ‘enter en je bent er’

2019 is bij Visser & Visser het ‘jaar van de klant’. Om daarmee te starten, kregen de secretaresses en telefonistes op donderdag 10 januari een training klantbeleving bij WebNL in Stellendam. Hieronder volgt een korte impressie.    

Zo’n moment dat je voor een gebouw staat en je geen idee hebt wat de ingang is. Datzelfde hadden we toen we op donderdag 10 januari als secretaresses en telefonistes een bezoek brachten aan WebNL. In plaats van de doorgaans glazen deuren, verschaften ons hier houten deuren de toegang. En dan niet te weten dat dit het begin was van nog veel meer verrassingen.

Armen andersom

Eenmaal door de houten deuren naar binnen gegaan, kom je in een ruimte waar je voorlopig niet weg wil. Er is zoveel te zien, zoveel te beleven! Dat sluit aan op het doel van ons bezoek: het bijbrengen van klantbeleving. Na een warm ontvangst, gaf Pieter Struik – de eigenaar van WebNL – ons een rondleiding. Daarin zaten verrassende en leerzame momenten. Zo moesten we onze armen over elkaar doen. Daarna gaf hij ons de instructie onze armen precies andersom over elkaar te doen. Dat voelde raar en ongemakkelijk. Maar het leerpunt hieruit verwoordde hij als volgt: ’Ook al voelt een kleine verandering heel raar, voor de klant kan het wel het verschil maken’.

Communiceren met de klant

Nog een ander leermoment was toen we voor de patchkast stonden, achter glas gepresenteerd. De meeste bedrijven verstoppen deze kast. Maar WebNL niet. Zij willen hun klanten ervan bewust maken dat het niet eenvoudigweg is ‘enter en je bent er’ om een site in de lucht te krijgen. Daar komen heel wat kabels aan te pas. Het presenteren van de patchkast is een vorm van communiceren met een klant. En dat is toepasbaar voor elk bedrijf, want veel dingen zijn voor een klant niet per definitie logisch. Eén van de verrassende ‘details’ was de DAF-auto op de eerste verdieping, die er staat voor mensen die even rustig willen bellen. Toen de rondleiding ten einde was, konden we kiezen om met de traditionele trap naar beneden te gaan of met de … glijbaan! Jawel, bij WebNL hebben ze een glijbaan. En dat vonden de meesten van ons stiekem wel heel leuk! Afgezien van het feit dat we bijna door de voorpui werden gelanceerd.  

In de huid van de klant

Na de leuke rondleiding kregen we twee workshops waarin we de culturele waarden van
Visser & Visser in verband moesten brengen met klantbeleving. Inhoudelijk moesten we in de huid kruipen van de klant en zo bepalen op welke manieren we de culturele waarden van Visser & Visser terug zouden willen zien. Dat was heel verhelderend. Voor veel van ons gingen de culturele waarden leven, waar het eerst abstracte begrippen leken. En juist toen we tijd hadden om aan onze maag te denken, werd er een heerlijk diner voor ons geserveerd. Een goede afsluiter van deze waardevolle training! Nu aan onze klanten om te beleven of we er daadwerkelijk wat van opgestoken hebben… 

Kijk op de Facebookpagina van Visser & Visser voor foto's!

Anke Moree, secretaresse op vestiging Barendrecht.